Rosenborg er mer enn en fotballklubb. Det er et fellesskap som skal være en positiv kraft i samfunnet, og gjøre en forskjell i menneskers liv. Ambisjonen er å sette standarden for sportslige prestasjoner både på, og utenfor banen. Rosenborg skal ha en spesiell plass i hjertet til alle supportere, trøndere og skaptrøndere. Målsetningen er å være fotballklubben i Norge med størst sportslig suksess.
Nå har Rosenborg staket ut en tydelig retning for veien videre. De har lansert en merkevarestrategi, visuell identitet og et designsystem som er utviklet i samarbeid med Nonspace.
Merkevarestrategien er den grunnleggende byggesteinen for merkevaren Rosenborg. Den finnes i alle deler av organisasjonens arbeid, og sørger for at folk ser og hører dem, støtter dem, og bruker merkevaren. Strategien er et styringsverktøy som skal åpne mange muligheter for å se på alt som gjør Rosenborg til Rosenborg, og hvordan klubben sammen skal gjøre en forskjell fremover. Både internt og eksternt.
Strategisk handler det om å krysse de viktigste historiene med de viktigste møtene mellom Rosenborg og fellesskapet klubben er en del av. Det betyr at de må kunne mestre ulike fortellinger, plattformer, flater og utfordringer. I sentrum av alt Rosenborg gjør ligger hensikten: Sammen skal de skape et ustoppelig lag som alltid vil fremover.
Rosenborgs grafiske profil skal bidra til å formidle hvem de er. Den digitale profilhåndboken skal sikre en gjennomgående høy kvalitet på alt som kommuniseres, på alle flater og medier.
“Vi vet at Rosenborg har svært stor betydning for mange, og er viktig for hele den Trønderske folkesjela. Med innovative løsninger og kreative kampanjer ønsker vi å styrke forbindelsen mellom klubben og supportere, støttespillere og befolkningen generelt, og vi ser frem til å fortsette denne reisen med Rosenborg,” forteller Stian Ward Bugten fra Nonspace.
Rosenborg Ballklubb bruker Brandspace Manager for effektiv håndtering av den nye merkevarestrategien sin. Med Brandspace plattformen kan de administrere alt fra ett sted og gjøre oppdateringer i sanntid. Gjennom en tydelig og logisk struktur av innholdet fungerer Brandspace Manager som en robust og fleksibel ressursadministrasjon for klubben.
“Rosenborg skal møte fremtiden med visuell kommunikasjon og innhold på flere flater og i ulike medier. Da er det avgjørende med en oversiktlig og brukervennlig løsning for å opprettholde en enhetlig merkevareidentitet på tvers av organisasjonen og mot fellesskapet vi er en del av. Brandspace Manager gir oss til enhver tid den nødvendige oversikten, slik at vi kan sikre en helhetlig og konsekvent opplevelse i hvordan vi fremstår, føles og oppfattes,” forteller Andreas Evensen, Forretningsutvikler, i Rosenborg Ballklubb.
I Brandspace Manager er klubbens kjerneelementer, maler og verktøy alltid tilgjengelig for nedlastning. Her er det enkelt å finne gode og brukervennlige retningslinjer for bruk, og eksempler på hva som bør unngås for å opprettholde merkevarens røde tråd. Med logo, farger, typografi, kommunikasjons- og merkevarestrategi samlet på én plass, blir det en lek å navigere merkevaren når den skal settes ut i praksis.
Les mer om hvordan vi har jobbet med Rosenborg Ballklubb her.
Ønsker du mer informasjon om Brandspace Manager? Kontakt oss