Fra trykte profilmanualer til digital merkevarehåndtering

Innsikt

Moderne merkevarebygging slik vi kjenner det i dag strekker seg i stor grad tilbake til årene etter andre verdenskrig, og de kulturelle og selskapsmessige endringene som eksploderte på 1950- og 60-tallet. Denne perioden ga oss farge-TV, og med det, en banebrytende plattform der selskaper kunne nå sitt publikum og forme sin visuelle identitet på en helt ny måte.

Gjennomarbeidede og detaljerte trykksaker ga strenge regler for implementering og bruk av logo og merkevare-elementer, med mål om å fremme konsekvent bruk og sikre et mest mulig enhetlig uttrykk. Disse trykksakene ble ofte en forlengelse av selve merkevaren, og noen har også fått en ikonisk status i grafisk designhistorie, som 'The NASA Graphics Standards Manual'. Denne er i dag tilgjengelig som en salongbok, og blir stadig reprodusert.

Trykte profilmanualer banet til slutt vei for PDF-en som kom med sine egne utfordringer: vanskelig å navigere i, mye innhold og utfordrende kontrollering av historikk på gamle og nye versjoner er noen av smertepunktene med PDF-baserte profilmanualer.

Hvorfor merkevarehåndtering?

Formålet med merkevarehåndtering er det samme i dag som det var for 70 år siden, selv om kommunikasjonsverden har gjenoppfunnet seg selv mange ganger siden den gang. I dag lever vi i en kompleks digital verden, og samhandler med merkevarer døgnet rundt gjennom utallige medier. Verden blir stadig mindre, mens merkevarens publikum og dens rekkevidde blir større.

Merkevarer som skapes i dag er levende, pustende og utviklingsdyktige organismer - ledet av noen hovedprinsipp som knytter strategi og design sammen. I motsetning til tidligere perioder der strenge regler styrte merkevarehåndteringen og implementeringen, er det i dag en forventning at merkevaren er fleksibel nok til å kunne vokse og utvikle seg over tid. Et solid designsystem sikrer at kontinuitet og gjenkjennelighet ikke ofres som et kompromiss for merkevarens evne til å vokse og opprettholde relevans i en verden som hele tiden utvikler seg.

Fleksibilitet i designsystemet

Hos Nonspace bygger vi merkevareplattformer og designsystemer som er ledet av disse hovedprinsippene, med en ‘lekeplass’ som tillater eksperimentering, utvikling og fornyelse av en visuell identitet over tid. Prinsipper går foran regler, noe som gir større fleksibilitet for implementering av interne kreative team, og samtidig balanserer mellom kontinuitet/effektivitet og tilpasning/kontekst. I disse designsystemene blir effektiv merkevarehåndtering kritisk viktig, og det er her fordelene med vår egen merkevarehåndteringsplattform ‘Brandspace’ kommer inn i bildet.

Brandspace av Nonspace

Brandspace er en nettbasert merkevarehåndteringsplattform som er utviklet av Nonspace. Brandspace er bygget for å skape en strømlinjeformet, men robust merkevarehåndteringsplattform som skreller bort unødvendige elementer og fokuserer på de viktigste behovene for merkevarehåndtering. Slik skaper Brandspace reell verdi for selskaper og merkevarer av alle størrelser.

En sannhet

Borte er dagene med å administrere ulike versjoner av PDF-profilmanualer. Vi vet alle at når en PDF begynner å sirkulere sammen med merkevarefiler, så er det vanskelig å utgi en ny versjon og forvente at dette skal integreres i hele organisasjonen og til leverandører på en effektiv måte. Brandspace løser dette ved å administrere alt fra ett sted, og vise oppdateringer i sanntid.

Intuitivt og strukturert

Brandspace gir teamet ditt en enkel og navigerbar struktur som sikrer at alt innhold er ett klikk unna. Finn informasjonen eller ressursene du trenger, og vær sikker på at du sitter på den nyeste og mest oppdaterte versjonen når som helst, hvor som helst.

Tilgang

Brandspace er nettbasert, så det er tilgjengelig hvor som helst der det er internettilgang på enhver enhet. Tilgang til din Brandspace kan begrenses til utvalgte brukere - enten det er ditt kjerneteam eller eksterne leverandører som trenger tilgang til deler av innholdet.

Fleksibel ressursadministrasjon

Brandspace er robust, og kan tilpasses for bruk på tvers av alle typer selskaper med varierende behov for merkevarehåndtering. Gjør kjerneelementer, maler og verktøy tilgjengelig for nedlastning, presenter selskapets merkevarestrategi, formidle din ‘tone of voice’, beskriv prinsippene for designsystemet eller dokumenter designet av digitale produkter og kodesnutter direkte gjennom Brandspace.

Skreddersydd URL

Din Brandspace har sin egen skreddersydde URL og visse brukergrensesnittelementer som kan tilpasses gjennom innstillingspanelet. Vi har funnet balansen for et effektivt merkevarehåndteringssytem ved å fokusere på en ren og logisk struktur av innholdet. Dette eliminerer behovet for kostbar og unødvendig personlig tilpasning.

Kontinuerlig utvikling og støtte

Vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle Brandspace, og sørger for at tilbakemeldinger tas med for å forbedre plattformen. Vårt tekniske team kan også utvikle tilpasset funksjonalitet for ditt selskap dersom det er ønskelig.

Nysgjerrig på Brandspace Manager? La oss ta en prat!

LES MER

Close Cookie Popup
Cookie innstillinger
Ved å klikke "Godta" aksepterer du at vi lagrer informasjonskapsler på din enhet med det formål å forbedre nettstedet og gjøre vår markedsføring mer relevant. Les mer i vår cookie policy.
Helt nødvendig (Alltid aktivt)
Cookies som må være aktiv for å kunne vise nettstedet.
Statistikk om bruk av sidene. Vi bruker dette for å forbedre navigasjonen og gjøre informasjon mer tilgjengelig. Cookiene samler ingen personlig informasjon og brukes kun til statistikk.
Cookies som bruker for å kunne levere mer relevant markedsføring til deg.
Cookies som kan lagre personlige innstillinger slik at du slipper å gjøre de på nytt etter et besøk.