Kunstsilo

Samler hele merkevaren i skyen

Brandspace Manager

Kunstsilo er et svært ambisiøst kunstmuseum under utvikling i Kristiansand i sør-Norge. En kornsilobygning fra midten av det 20. århundre skal forvandles til en katedral for kultur og en internasjonalt anerkjent kunstinstitusjon. Museet åpner i 2024 og vil huse Tangen-samlingen, verdens største samling av modernistisk kunst fra de nordiske landene, Sørlandets samling, samt fungere som en plattform for internasjonal digital samtidskunst. Dette vil være tilgjengelig gjennom et utvalg av permanente og midlertidige utstillinger, foredrag, konserter, verksteder og arrangementer.

Dette ambisiøse prosjektet, som til tider har vært utfordret på politisk nivå, krever en tydelig merkevarestrategi og en kreativ plattform som matcher dets sosiale, arkitektoniske og kulturelle ambisjoner. Vårt ansvar er kontinuerlig og omfatter alt fra merkevaredesign, annonsering og kommunikasjon, redaksjonell og sosial mediehåndtering, produktutvikling, skilting, besøkeropplevelse, konseptuell utvikling av utstillinger, arbeidsverktøy for å fremme innovasjon, digital design og utvikling og mye mer for en helhetlig merkevareopplevelse. Alt dette vil vi lansere frem mot åpningen i 2024.

Kunstsilo-merket ble lansert i 2022 til stor applaus. Det gjenspeiler Kunstsilos høye ambisjoner om å posisjonere seg som et lokalt, nasjonalt og internasjonalt reisemål. Med mange ulike elementer, inkludert gjestfrihet og detaljhandel, utdanning og forskning, utviklet vi en sterk og fleksibel identitet som kan vokse og utvikles over tid.

I samarbeid med Kunstsilo utviklet vi en identitet og kommunikasjonsplattform med temaet "Skiftende perspektiver" for å skape forventning og engasjement frem mot den store åpningen.

Vi involverte hele organisasjonen i brandingprosessen fra starten, og styrket deres kultur for innovasjon ved å gi dem eierskap over prosessen. Gjennom omfattende forskning og workshops samlet vi inn innsikter og ideer fra alle avdelinger for å fange substansen bak deres verdier og visjoner for Kunstsilo.

Med et årlig besøksmål større enn den lokale befolkningen, og en strategisk ambisjon om å bli verdens ledende kunstgalleri for barn, er det vårt mandat å skape en merkevare som kan tiltrekke seg og beholde et bredt publikum. En merkevare som har fellesskap og nordiske verdier i hjertet, og som skaper en innbydende destinasjon for mennesker fra alle bakgrunner til å utforske, diskutere og oppdage nye aspekter ved den menneskelige opplevelsen.

Brandstrategien "Shifting Perspectives" er inspirert av siloens ikoniske arkitektur, og representerer de subjektive endringene som oppstår både i rommet og som reaksjon på utstillinger og arrangementer på Kunstsilo. Dette er en åpen og reflekterende identitet der alle inviteres til å skape nye oppdagelser og samtaler, og der perspektiver endres gjennom kunst og virkelige opplevelser.

Den visuelle identiteten fanger opp karakteristiske elementer i siloen med referanse til 1900-tallets modernisme, inkludert dens høye proporsjoner, sylindriske former og iøynefallende tomrom og brutalisme.

Logo-symbolet er en grafisk representasjon av siloens sylindriske form, mens merkevaremønsteret er avledet fra både bygningens arkitektur og logo-symbolet. Dette mønsteret kan bli et kraftig visuelt element for å hjelpe til med å bygge merkevarens ikoniske natur - og koble institusjonen til bygningen.

Ideen om "Shifting Perspectives" er inkorporert i symbolet gjennom en forvrengning i persepsjonen av dybde.

Vår spesialdesignet skrifttype 'Silo Display' er midtpunktet i den typografiske paletten.

Generelt har den visuelle identiteten som mål å koble institusjonen til bygningen og skape en tidløs og ikonisk merkevare.

Vårt arbeid med Kunstsilo er fortsatt pågående, og det vil komme spennende utviklinger i tiden frem mot åpningen i 2024.

LES MER

Close Cookie Popup
Cookie innstillinger
Ved å klikke "Godta" aksepterer du at vi lagrer informasjonskapsler på din enhet med det formål å forbedre nettstedet og gjøre vår markedsføring mer relevant. Les mer i vår cookie policy.
Helt nødvendig (Alltid aktivt)
Cookies som må være aktiv for å kunne vise nettstedet.
Statistikk om bruk av sidene. Vi bruker dette for å forbedre navigasjonen og gjøre informasjon mer tilgjengelig. Cookiene samler ingen personlig informasjon og brukes kun til statistikk.
Cookies som bruker for å kunne levere mer relevant markedsføring til deg.
Cookies som kan lagre personlige innstillinger slik at du slipper å gjøre de på nytt etter et besøk.