Sjømannskirken

Tilgjengelig og digital merkevarehåndtering

Brandspace Manager

Sjømannskirken har vært en ikonisk institusjon i Norge siden den ble grunnlagt i 1864, med oppdrag fra Stortinget om å betjene nordmenn i utlandet.

Den kristne ideelle organisasjonen har 28 kirker over hele verden, fra London til LA, Rio de Janeiro til Singapore, og skaper et viktig møtested for nordmenn over hele verden. Med en rik historie og høy merkekjennskap, trengte Sjømannskirken en revitalisert presentasjon av merket sitt for å representere den moderne organisasjonen de har blitt.

Vi jobbet med å rebrande Sjømannskirken, og skapte en tilgjengelig og lett gjenkjennelig visuell profil som kan brukes over hele verden, og tilførte en ny historie om fellesskap og samhold.

“Vi opplever at den nye logoen med tilhørende visuell profil ivaretar vår historie og egenart, samtidig som den er tilpasset tiden vi lever i og gjør at vårt uttrykk oppleves oppdatert og moderne. Gjennom prosessen opplevde vi at Nonspace satte seg godt inn i vår historie, vårt mål og vårt oppdrag, og tok dette med inn i det kreative arbeidet. Profilen er tatt i bruk i over 35 underenheter og Sjømannskirken fremstår enhetlig verden rundt

Sissel Myklebust Mæland, Sjømannskirken, Kommunikasjonssjef

Mange nordmenn har et sterkt og nært forhold til merket, og en kjærlighet for den eksisterende visuelle uttrykksformen, men profilen trengte ny energi og et system som fungerer i den digitale verden. Med så mye arv og følelsesmessig verdi var det avgjørende at vi bygde videre på historien til Sjømannskirken og dens nasjonale betydning.

Med en så viktig og aktiv samfunnsansvar var det viktig for oss å ta hensyn til det store antallet ansatte og frivillige, som enkelt skulle kunne bruke og arbeide med det nye designsystemet, de fleste med lite eller ingen praktisk design-erfaring. Derfor var den emosjonelle egenkapitalen og brukervennligheten til løsningen i fokus gjennom hele vår prosess.

I hundrevis av år har Sjømannskirkens logo vært en ny versjon av seg selv, knyttet til symbolet på en ensom måke som opprinnelig representerte en trygg havn for sjøfolk. Vårt forslag var å ikke endre den helt, men heller legge til, slik at en flokk av måker sees. Tre måker sammen, som forteller en historie om fellesskap, å være sammen, og aldri føle seg alene.

Vi utviklet også en visuell ikonstil for å differensiere de mange aspektene ved Sjømannskirken, og legge vekt på deres store antall aktiviteter. Dette skapte en enkel måte for organisasjonen å kommunisere til sine forskjellige målgrupper.

Basert på de nasjonale norske fargene, skapte vi en rød, hvit og blå fargepalett, som opprettholder røttene til organisasjonen rundt om i verden. Den mørke marineblå fargen er til stede gjennom hele merket, og representerer fargen på havet og sjøen, og forbinder alle kontinentene i verden.

Vi introduserte også en mer livlig og energisk sekundær fargepalett for å jobbe med alle de forskjellige arrangementene og stedene som Sjømannskirken opererer.

For å gjøre det nye profiltilbudet tilgjengelig og enkelt å bruke, valgte vi en åpen kildekode typografi, samtidig bruk av merkevaregrafikk, enkle layoutløsninger, og en omfattende, men enkel å bruke og engasjerende digital merkevaremanual. Med Brandspace Manager kan Sjømannskirken ha full oversikt over den nye profilen og sørge for at all kommunikasjon har et entydig uttrykk verden over.

Nysgjerrig på Brandspace Manager? La oss ta en prat!

LES MER

Close Cookie Popup
Cookie innstillinger
Ved å klikke "Godta" aksepterer du at vi lagrer informasjonskapsler på din enhet med det formål å forbedre nettstedet og gjøre vår markedsføring mer relevant. Les mer i vår cookie policy.
Helt nødvendig (Alltid aktivt)
Cookies som må være aktiv for å kunne vise nettstedet.
Statistikk om bruk av sidene. Vi bruker dette for å forbedre navigasjonen og gjøre informasjon mer tilgjengelig. Cookiene samler ingen personlig informasjon og brukes kun til statistikk.
Cookies som bruker for å kunne levere mer relevant markedsføring til deg.
Cookies som kan lagre personlige innstillinger slik at du slipper å gjøre de på nytt etter et besøk.